سنت اونوره

سنت اونوره Saint-Honoré


تاریخچه‌ی شیرینی کلاسیک فرانسوی سنت اونوره، مربوط به روزگار دوراست و از نام Saint Honoratus اهل آمیان، حامی مقدس نانوایان و آشپزها، اقتباس شده است. این شیرینی یک شاهکار است که عناصر مختلفی نظیر خمیر شو، کرم پتیسیر و خمیر هزارلا باهم ترکیب شده تا این شیرینی خوشمزه را ایجاد کند.

۱. نان شو Choux Pastry
خمیر شو که پایه‌ی سنت اونوره محسوب می‌شود، تاریخچه‌ی جذابی دارد. این خمیر به یک آشپز ایتالیایی به نام پانترلی نسبت داده می‌شود که در قرن شانزدهم در خدمت کاترین، ملکه‌ی فرانسه، بود. پانترلی این خمیر را در زمان خدمت به کاترین درست کرده و به همین دلیل نام “شو” (کلم) به خمیر داده شده است چون بعد از پخت به شکل کلم‌های کوچکی نمایان می‌شود.

منشأ دقیق شیرینی سنت اونوره مشخص نیست، اما باور می‌شود که در قرن نوزدهم به افتخار سنت اونوراتوس از آمیان، ایجاد شد. Saint Honoratus ، یک اسقف فرانسوی از قرن ششم، به خاطر اعمال خیرخواهانه و مهربانی‌هایش معروف است. آشپزها می‌خواستند یک شیرینی ایجاد کنند که ویژگی‌های این قدیس را نمایان سازد و این باعث شد که شیرینی سنت اونوره برای اولین بار تولید شود.

کرم پتیسیر، یکی دیگر از اجزای اصلی شیرینی سنت اونوره، که تاریخچه‌اش به دوران رنسانس باز می‌گردد، اما محبوبیت و تبدیل شدنش به بخشی ثابت در شیرینی پزی فرانسوی، در قرن‌های هفدهم و هجدهم ایجاد شد.

قسمت زیری شیرینی سنت اونوره از نان فویته یا نان هزارلا درست میشه که ترد و لایه لایه است. روی نان فویته یک لایه نان شو گذاشته میشود که بعد از پخت با کرم پتیسیر پر میشود. در آخر روی نان شو با کرم شانتی که بسیار سبک و خوشمزه است پوشانده میشود. و در نهایت برای تکمیل این طعم بی نظیر، روی سنت اونوره با پروفیترول که از نان شو پر شده با کرم پتیسیر درست شده و روی آن کاراملی شده تزیین میشه.

سنت اونوره یک شیرینی کلاسیک فرانسوی است که جلوه‌ هنری و خلاقیت آشپزهای فرانسوی را نشان می‌دهد.

مـا در کارگـاه اکلر هـر روز بـا همان اشـتیاق فـراوانی که شف های فرانسوی داشـتند، در چـهار طـعم کاراملی، وانیلی، شکلاتی و
پسـته و در ابـعاد مـختلف، سـنت اونـوره تـولید میکنیم تـا شـما هـم بـتونید طـعم بینظیری که سالها
پیش خلق شده رو تجربه کنید. سنت اونوره های اکلر همیشه در دسته بندی کلاسیک های فرانسوی موجود هستند.