نان خمیرترش

نان خمیرترش – Sourdough Bread 


ما در اکلر، در جهت ایجاد تنوع و گسترش کیفیت، دنبال تعریف کیفیت نان و اینکه بهترین نان از نظر سلامت، مزه و طعم چه نانی است، شروع به تست و پخت نان خمیر ترش کردیم.

در حال حاضر، انواع نان‌های خمیرترش به شکل لوف، نان باگت آرتیزان و نان فوکاچیا در کارگاه ما پخته می‌شود..

آب، آرد و نمک!

سه مواد اولیه‌ای که برای درست کردن نان نیاز داریم، و از هیچ مخمر صنعتی و مواد افزودنی دیگری استفاده نمی‌کنیم.

استارتر یک موجود زنده‌ست که باید ازش مراقبت بشه! وقتی که غذای کافی بهش داده بشه و نسبت آب و آرد درست باشه، رشد می‌کنه و حجمش تقریبا دو برابر می‌شه. این پروسه معمولا بین چهار تا هشت ساعت زمانی می‌بره. بعضی استارترها سال‌های سال زندگی می‌کنن و از یک نسل به نسلی دیگه به ارث می‌رسن. حتی استارترهایی وجود دارند که ۱۵۰ سال سن دارن. مرحله‌ی تخمیر از زمان درست شدن استارتر شروع میشه.

ورز دادن یعنی میکس کردن و کشیدن خمیر و شکل دادن بهش، که باعث میشه خمیر با اکسیژن مخلوط بشه. موقع فرآیند تخمیر، گلوتن به آمینو اسید تبدیل میشه که قند خون رو کنترل میکنه.

بعد از این مرحله، خمیر رو داخل کاسه یا روی سطح صاف می‌ذاریم و روی آن پارچه نم دار می‌کشیم. در این مرحله از تخمیر، گاز کربن دی اکسیدی تولید شده باعث حجم گرفتن خمیر می‌شه. باکتری‌های مفید که شبیه به پروبیوتیک عمل می‌کنن در تخمیر نان شروع به رشد می‌کنن و هضم غذا رو برای بدن آسون‌تر می‌کنن.

فرآیند تخمیر در مراحل متفاوت درست کردن نان اتفاق میفته. یعنی ترکیبات آلی پیچیده به مواد ساده تر شیمیایی تجزیه میشم. مخمر در صورت عدم وجود اکسیژن، قند را به دی اکسید کربن و الکل تبدیل می‌کنه. این فرآیند باعث افزایش حجم خمیر، بهبود طعم، بافت و کیفیت نان می‌شه. مرحله‌ی آخر تخمیر، درست قبل از گذاشتن نان‌های شکل داده شده داخل فر انجام می‌شه. حفظ دما و کربن دی اکسید به وجود آمده داخل نان در این مرحله خیلی مهمه. این گاز همون حفره‌های داخل نان پخته شده است که بعد از برش نان دیده می‌شه و نشانه‌ی تخمیر درست نان است.

چرا نان خمیرترش را انتخاب کنیم؟

سهولت هضم: به دلیل تخمیر طبیعی و مدت زمان طولانی تخمیر، نان خمیرترش از باکتری‌های مفید برخوردار است. این باکتری‌ها، مواد مختلفی مثل گلوتن را تجزیه می‌کنند و باعث سهولت هضم نان می‌شوند و باعث می‌شود که نان خمیر ترش برای افراد حساس به گلوتن یا مشکلات گوارشی مناسب‌تر باشد.

بدون افزودنی شیمیایی: نان خمیرترش بدون استفاده از مخمرهای شیمیایی تهیه می‌شود، این ویژگی آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای افراد حساس به مواد شیمیایی یا افرادی که می‌خواهند مواد نگهدارنده کمتری مصرف کنند تبدیل کرده است.

کنترل سطح قند خون: مصرف نان خمیر ترش به دلیل داشتن فیبر‌های غذایی و ترکیب طبیعی آن، می‌تواند به کنترل سطح قند خون در بدن کمک کند. این ویژگی برای افراد دیابتی و کسانی که به کنترل سطح قند خون نیاز دارند، بسیار مهم است.

نان خمیرترش در اکلر

نان خمیرترش در انواع مختلفی مانند لوف زیتون، گردو و پنیر، لوف مولتی گرین (چند غله) با آرد سبوس دار، باگت آرتیزان فرانسوی و فوکاچیا خمیر ترش به صورت روزانه پخت می‌شود که باعث می‌شود بتوانید با توجه به سلیقه خود، نان هر روزتان را انتخاب کنید و از مزه و فواید سلامتی‌اش بهره ببرید.