جشن اپیفانی

اپیفانی

روز جشن اپیفانی (epiphany day) که همچنین به نام روز سه شاه  شناخته می شود در ششم ژانویه جشن گرفته می‌شود و پایان فصل کریسمس را نشان می‌دهد. 

این داستان در دین مسیحیت روایت می‌شود و در انجیل آمده است که درباره ی سه شاه خردمند و حکیم و دیدارشان با کودکی عیسی است .

در زمان های گذشته، در یک شهر کوچک٬ سه شاه بودند به نام‌های ملکیار، گاسپار و بالتازار. آن‌ها دانشمندان و ستاره‌شناسانی بودند که زندگی خود را صرف مطالعه ستاره‌ها و جستجوی دانش می‌کردند.

یک شب هنگامی که آسمان را مشاهده می‌کردند، سه شاه، یک ستاره درخشان و متفاوت از هر چیزی که پیش از آن دیده بودند را دیدند.

آن‌ها معتقد بودند که این وقایع آسمانی نشان‌دهنده وقوع اتفاق مهمی است، شاید نشانه تولد یک پادشاه یا نجات‌دهنده باشد. به همین خاطر پر از هیجان و به راهنمایی این ستاره، آن‌ها به سفری طولانی و دشوار رفتند.

سه شاه در طول مسیر با چالش‌ها و سختی‌ها مواجه شدند. با این حال، ایمان و اصرارشان سفر را پیش برد.

همانطور که به سمت ستاره درخشان هدایت شدند، با مردم و مناطق مختلف در مسیر خود روبرو شدند. برخی به آن‌ها پناه و کمک ارائه دادند.

سرانجام، پس از ماه‌ها سفر، ستاره آن‌ها را به بیت‌اللهم هدایت کرد. آنها به راه خود ادامه دادند و ستاره ای که در شرق دیده بودند از جلوی آنها رفت تا جایی که بر روی منطقه ای که کودکی در آن خوابیده بود متوقف شد. پس از ورود به خانه، کودک را با مادرش مریم مشاهده کردند و زانو زدند و او را عبادت کردند. سپس گنجینه های خود را گشودند و هدایا، طلا و عود و مر به او دادند. 

شهر بیت‌اللهم از حیرت و تعجب پر شد، زیرا سه شاه داستان سفر و هدف خود را با مردم به اشتراک گذاشتند. مردم شادی کردند و کودکی که در میانشان متولد شده بود را به خاطر سپردند.

از آن زمان، این عید به عنوان روز تجلّی و درک، نمادی از محبت و نجات خدا به جهان جشن گرفته می‌شود. در این روز، مردم با یکدیگر جشن می‌گیرند، هدایا تبادل می‌کنند، در مهمانی های مختلف شرکت می‌کنند و داستان سه شاه خردمند و سفرشان را به یاد می‌آورند.

در این روز، سنت مصرف “گلت” یا “Galette des rois” وابسته به جشنواره مذهبی مسیحی است

گلت دو روا معمولاً با کرم بادام و یا فرانژیپن، یک خمیر شیرین متشکل از بادام، شکر، کره و تخم‌مرغ پر شده است. آنچه این شیرینی را متفاوت می‌کند، پنهان کردن یک شیء یا فیگور به نام “فو” در داخل کیک است. در گذشته، فو یک لوبیای خشک ساده بوده است و به همین دلیل نام آن “fève” است، که به معنای لوبیا در زبان فرانسوی است.

در این روز دوستان و خانواده به هم می‌پیوندند تا گلت دو روا را در کنار هم برش بزنند و بخورند. برنده مسابقه کسی است که لوبیا یا شی سرامیکی را در سهم گلت خود پیدا کند و به عنوان پادشاه یا ملکه روز انتخاب می‌شود و تاج کاغذی را می پوشد.

سنت مخفی کردن یک شی در گلت، نماد جستجوی مردان خردمند از کودکی عیسی است. شخصی که جایزه را پیدا کند، گاهی اوقات وظیفه انتخاب یک همراه را نیز دارد و با هم می‌توانند تصمیم بگیرند که چه کسی تجمع بعدی را برگزار کند یا گلت دو روا را سال بعد فراهم کند. 

گلت دو روا نه تنها یک خوراکی لذیذ است بلکه یک روش سرگرم‌ کننده و نمادین برای جشن اپیفانی است

اپیفانی