OKR


روش هدف گذاری مدرن برای تحقق اهداف OKR

چشمان خود را ببندید و آینده ایده آل خود را تصور کنید. کسب و کار شما چگونه به نظر می رسد؟ دستاوردهای شخصی شما چیست؟ هیجان و رضایت از دستیابی به اهداف خود را احساس کنید. حالا چشمان خود را باز کنید و شروع به کار کنید. تعیین و رسیدن به اهداف کار راحتی نیست و نیازمند تلاش فراوان است. اما در این مسیر میتواند از ابزار مختلفی برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنید. یکی از این ابزار روش هدف گذاری OKR است. این سیستم فرایند و چارچوبی است که به شما کمک میکند اهداف خود را تعیین کرده و به آن دست یابید.

اهداف و نتایج کلیدی  OKR

روش مدرن هدفگذاری OKR یک چارچوب چابک برای تعیین و اجرای اهداف استراتژیک در شرکت‌ها و یا اشخاص است. این روش با بخش‌بندی اهداف‌ به بخش کیفی و بخش نتایج کلیدی کمّی (نتایج قابل اندازه‌گیری) هدف‌گذاری را انجام می دهد. هدف‌های کیفی و نتایج کلیدی کمی، احساس کار معنی‌دار را در بین تمام کارکنان ترویج می‌دهد زیرا بطور دقیق و تفاهم شده ای، مشخص است که قرار است به کجا برسیم (تعیین چیستی) و قرار است چگونگی رسیدن به مقصد را اندازه گیری کنیم. (تعیین چگونگی) در نهایت بدون هرگونه سوء تفاهم و یا قضاوت ذهنی می توانیم در مورد عملکرد تیم، نگاه دقیق داشته باشیم.

روش OKR یک فرآیند پیوسته است که از طریق آن یادگیری سازمانی و چابکی در سراسر مجموعه ترویج می‌شود. این روش برای سازمان های نوپا در حال رشد و همچنین شرکت‌های بزرگ مانند گوگل، سامسونگ یا ولکس‌واگن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در OKR، هدف‌ها به صورت بالا به پایین و پایین به بالا تعیین می‌شوند و معمولاً نیمی از آن‌ها توسط مدیران ارشد و نیمی دیگر توسط تیم‌ها با هدف‌های سازمان هماهنگ می‌شوند، عملاً این شیوه هدفگذاری هم از بالا به پایین است و هم از پایین به بالا. 

اهداف در OKR نیازی به تکمیل صد درصد ندارند و می‌توانند به عنوان اهداف جسورانه برای دستیابی به نتایج قابل توجه تعیین شوند. در ضمن، OKR نباید به صورت آبشاری و تنها از بالا به پایین برنامه‌ریزی شود، بلکه هم بالا به پایین و هم پایین به بالا برنامه‌ریزی شود تا هماهنگی بین تیم‌ها ترویج یابد. همچنین OKR نباید به عنوان یک ابزار برای ارزیابی عملکرد استفاده شود زیرا ممکن است منجر به کاهش خواسته‌ها یا ریسک گریزی پرسنل شود. نتایج کلیدی نباید بر اساس فعالیتها باشد، بلکه باید بر اساس نتایج قابل اندازه‌گیری و تاثیر پذیر باشد.در نهایت، مربی OKR نقش مرکزی را در معرفی و پشتیبانی موفق روش OKR در سازمان ایفا می‌کند. استفاده از ابزار OKR می‌تواند نمایی شفاف را فراهم کند. روش OKR باید به عنوان ارتباط استراتژیک بین دیدگاه، ماموریت و وظایف سازمان استفاده شود.

چالش هایی که میتوان از طریق OKR می تواند برطرف شود

۱.مطلع شدن همه تیم ها از اهدافی که مجموعه دنبال میکند.

۲.همسویی سازمان از نظر اهداف و راهبردها.

۳.ایجاد هماهنگی و همسویی بین تیم ها.

۴.افزایش تاثیر گذاری سیستم های ارزیابی عملکرد.

۵.درک درست افراد در رسیدن به اهداف درون تیمی و سازمانی.

۶.ایجاد شفافیت کلی در تیم ها (برای مثال هر تیم روی چه موضوعی کار می‌کند و آیا این موضوع به تیم مرتبط است یا خیر؟)

اجرای OKR در اکلر

در اینجا چند نمونه از اهداف و نتایج کلیدی انجام شده در اکلر را بررسی میکنیم تا درک بهتری از اجرای OKR در یک مجموعه داشته باشید.

تیم مارکتینگ

یکی از اهدافی که تیم مارکتینگ اکلر در فصل سوم سال ۱۴۰۱ برای خود در نظر گرفته بود ، افزایش آگاهی از برند اکلر بود که نتایج کلیدی آن به ترتیب :

افزایش آگاهی از کیفیت برند اکلر

  1. افزایش فالوورهای اینستاگرام از X به Y
  2. افزایش Engagement اینستاگرام از X به Y
  3. انجام ماهیانه دو cobranding و collaboration برای دستیابی به مخاطبان گسترده تر
  4. افزایش میزان سفارشات وب سایت با اجرای هفتگی کمپین و پروموشن

این هدف با توجه به یکی از اهداف اصلی سازمان که توسعه کسب و کار بود تنظیم شده بود و در نتیجه همسویی عمودی تضمین شده است.

مثال برای راهنمایی و درک بهتر OKR

هر سازمانی با توجه به زمینه و شرایط خود، اهداف و نتایج کلیدی (OKR) خاص خود را دارد. بنابراین، بهتر است مثال‌های OKR را عیناً به OKR های شرکت خود منتقل نکنید و از معیارهای ذکر شده در بالا استفاده کنید. بسیاری از OKR ها می‌توانند فقط برای یک یا چند زمینه سازمانی کاملاً مناسب باشند، زیرا معمولاً هیچ راه‌حل یکسانی برای دستیابی به همه اهداف وجود ندارد. اگر تنها به یک “نقطه شروع” نیاز دارید، به مثال‌های زیر در مورد OKR توجه کنید.

مربی و مشاور OKR

در مراحل ابتدایی پیاده سازی OKR  در اکلر نتایج مطلوب برای تیم ها حاصل نمیشد، نتایج کلیدی و اهداف به صورت اصولی و درست انتخاب نشده بود و  جلسات به صورت منظم در حال انجام نبود. عدم حضور یک مربی و مشاور در اجرا و پیاده سازی این روش کاملا مشهود بود. در آن زمان مجموعه اکلر افتخار آشنایی و همکاری با مهندس امیر ایمن پور مدرس ، مشاور و راه انداز استارتاپ OKRcoach را داشت. مهندس ایمن پور با سابقه درخشان خود در زمینه های مختلف مانند مدیریت کسب و کار در چند شرکت و تدریس در زمینه های OKR و هوش تجاری مربی و مشاور اصلی مجموعه اکلر در این راه بود. ایشان با مطالعه فراوان و تحقیقاتی که طی سال ها در این زمینه انجام داده‌اند موفق شدند که این سیستم هدف گذاری هوشمندانه را برای کسب و کار های مختلفی در ایران پیاده سازی کنند.